5'er på toppen
Jørli Petersen prøvekører Mazda5 2,0 DE Sport 5d til 396.756 kr.
Det er ikke muligt at komme højere op i pris for en Mazda5, og det er selvfølgelig topmodellen, vi har fået fat i. Mazda5 med den store dieselmotor i Sport-udgave, hvor der stort set er alt i udstyr og sikkerhed. Sport på Mazda5 betyder lidt større hjul, en lidt strammere undervogn og større bremser, men til de læsere, som mener, at prisen er alt for høj, er der en lille trøst. Mazda5 fås også som Årets Varebil i Danmark 2006, og så falder prisen til 172.436 kr. før moms eller 206.628 kr. før levering. Så får man selvfølgelig ikke Mazdas smarte bagsæder med i prisen, for den store Sport-udgave har på papiret plads til syv personer, selv om den er bedst til fem. Om varebilen kan man sige, at Mazdas store an-strengelser for at lave en smart og genial indretning er rent spild. I Danmark har man den kedelige vane at pille alt det smarte ud, sætte skillerum i bilen og sælge den som dansk varebil. Hvis man kan undvære bagsæderne, er man tæt på den nyeste trend for bilkøb i Danmark. Man får fingre i en lækker topmodel til en helt anderledes, gunstig pris, for smarte, hurtige biler med alt i udstyr er blevet populære, især når de kan sælges med 30 procents afgift i stedet for de vanlige 180 procent. En lille genvej Mazda5 diesel kommer kun med en enkelt dieselmotor, som til gengæld leveres i to udgaver. Motoren er en 2-liters med 4-ventilteknik, enkelt overliggende knastaksel og tandrem. Mindste udgave yder 110 hk og 310 Nm ved 2000 omdrejninger, hvor den kraftigste version, der skal sælges under tilnavnet High Power, yder 143 hk og 360 Nm ved 2000 omdrejninger. Begge udgaver af Mazda5 diesel har 6-trins gearkasse, samme kompression, samme undervogn, samme bremsesystem, hvis ikke der er tale om en Sport-udgave, samme størrelse hjul og dæk i standardudgave, og så har de to udgaver af samme motor nøjagtigt samme brændstofforbrug, der opgives til 15,4 kilometer per liter. Hvis man vælger den store udgave med 143 hk, får man 33 hk og 50 Nm mere for samme mængde forbrugt brændstof, og selv om det lyder underligt for de fleste danske bilister, er det ikke usædvanligt, at den største og kraftigste dieselmotor kører mindst lige så langt på literen som den mindste udgave. I nogle tilfælde kører den kraftige diesel endda længere på literen end den lille, så der er ingen tvivl om, at motorkonstruktørerne først udvikler den store model og gør den så perfekt som muligt for derefter at lave en mindre udgave, som får nedsat effekt. De to varianter af samme motor er også fuldstændig ens på nær et enkelt punkt. Forskellen på 110 og 143 hk er udelukkende motorstyring, og hvis man ser på prisen, kan man overveje, om man vil købe den lille model 110 for efterfølgende at få den chip-tunet, eller få sat bilen til den oprindelige motorstyring, eller om man vil købe den ægte vare fra start med 143 hk. Mazda begrænser klogt nok den lille genvej til 143 hk. Den kraftige udgave fås kun med høje udstyrspakker, og hvis man vil have masser af udstyr, kan man spare 10.000 kr. på indkøbsprisen, men forskellen bliver noget mindre end 10.000 kr., for det koster nogle tusinde kroner at få øget effekten til 143 hk, mens der kun er en forskel på knap 4000 kr. på varebilen. Kun når man vælger grundudstyr, kan der være en fidus i at skyde genvej til de 143 hk, men teknisk er det mere end muligt. Det er nogenlunde ukompliceret at ændre en 110 til en 143 hestes Mazda5. Mazdas egen Mazda er i dag en del af Ford-koncernen, og man skulle tro, at dieselmotoren ville være den samme i Mazda5, som den er i Ford Mondeo og Volvo V50, der begge kører med PSA-motorer. Men Mazda kan selv. Hvorfor Mazda laver deres egen dieselmotor, står lidt hen i det uvisse, men resultatet er mere end flot. Mazdas egen og helt nye 2-liters diesel er både kraftig, harmonisk og meget støjsvag, Mazda har udført et flot stykke arbejde omkring lyddæmpning af bilen, og vi har også bemærket et par ekstra afstivninger af selve motorblokken, som bør give en mere stiv motorblok, og det har betydning for både støj, effekt og måske levetid. Vi har heller ikke ændret holdning til Mazda5. Vi er stadig fornøjede over bilens køreegenskaber, herlige dynamik, en god portion køreglæde, og så er bilens retningsstabilitet i top, mens den i Sport-udgave er forfinet endnu en gang. (LNB)