"Hjælp os til at blive bedre!"

Skolebestyrelsesformand på Frydenhøjskolen, Jens Juul, efterlyser konstruktivt samarbejde omkring en svær økonomisk situation

Artiklens øverste billede
Skolebestyrelsesformand Jens Juul opfordrer til positivt samarbejde med kommunnen omkring den vanskelige økonomiske situation.

På landsplan kan det meget ofte være svært at få forældre til at sidde i en skolebestyrelse. Det gælder ikke for Frydenhøjskolen, hvor interessen for at være med til at præge skolen virkelig er til stede. Skolebestyrelsesformand Jens Juul , der har sin datter på skolen, har været med i arbejdet i skolebestyrelsen som menigt medlem, men fra i år fungerer han som formand for bestyrelsen. - Men vælger at gå ind i skolebestyrelsen for at være med til sammen med skolens ledelse samt lærere at skabe en god skole. Det er der heldigvis en stor gruppe forældre, der også synes, så bestyrelsesarbejdet omkring Frydenhøjskolen er meget positivt, fortæller formand Jens Juul. - Vi er med til at fastsætte nogle principper omkring skolens hverdag samt arbejdet mellem skole og hjem. Økonomien har vi ikke den store indflydelse på, da den for en stor del er fastlagt. Det har nok været en stor forskrækkelse for de nye medlemmer, at vi ved de første møder har skullet være med til at kigge rigtig meget på økonomien, og endda været en aktiv del af de besparelser og nedskæringer, der har måttet foretages. De nye medlemmer har næsten kun siddet en måned, og det er ikke en positiv start at skulle indlede et stykke arbejde med at beskære og forringe... Skærer ned - Frydenhøjskolen havde et underskud på omkring 700.000,- kr., som man var uforskyldt i. Men langtidssygdom og barselsorlov samt for lav lærerløn fra kommunal side har udvirket underskuddet, og det har vi sammen med skolens ledelse skulle kompensere indenfor en given ramme. Politikerne skaber som bekendt rammen for skolen, og de fastsætter også de mål, man som skole gerne skulle nå, og det er fint nok. Hvidovre Kommune ser gerne Hvidovres skoler i den bedste tredjedel på landsplan, og det vil vi som skolebestyrelse bakke op omkring. Men det bliver meget svært at nå det mål, når der skal skæres ned på vigtige områder i en skole. Politikerne har ret til at beslutte den økonomiske ramme, men den skulle gerne hænge sammen med den målsætning, man lægger for dagen... Ret frustreret - Man kan så blive ret frustreret, når man henvender sig i en positiv ånd til forvaltningen. Den kan ikke forklare de økonomiske sammenhænge og metoder. Kulturdirektør Erik Pedersen informerer siden hen om situationen og erkender, at der er en forskel på det beløb, man tildeler skolerne og det, man reelt har brug for, og så sker der ellers ikke mere. Hvad skal vi så agere ud fra som skolebestyrelse? - Det er ligeledes uforståeligt, at man på lærerområdet regner ud fra et sygefravær på 5 % blandt de ansatte, i øvrigt det gennemsnitlige fravær blandt kommunens ansatte, og så imidlertid kun som skole får tildelt 2,5 % til vikardækning. Der er så ikke økonomisk rygdækning for sygdom, og der er kun en måde at løse problemet på, hvis der ikke skabes et overforbrug, og det er aflysning af timer. Barsel, langtidssygdom, barns 1. sygedag, omsorgsdage og fravær på grund af kursusdeltagelse er der ikke taget højde for... Skuffet - Jeg og vi i bestyrelsen efterlyser et godt samarbejde med politikerne og forvaltningen omkring løsningen af de problemer, skolerne står med. Foreløbig står jeg skuffet tilbage. Vi har blandt andet måttet være med til at aflyse kommende skolerejser til næste skoleår og forudser kommende sammenlægninger af klasser. Pengene kan kun komme fra kommunal side, og det er tvivlsomt, om de ender hos os. Jeg er bange for, at forældre tager deres børn ud af skolen. Vi ved godt, hvem der har råd og mulighed for det. På den måde skævvrides den danske folkeskole og kommer dermed ikke til at være en skole for alle. Lærerflugt og nedslidning af både lærere og inventar er heller ikke befordrende for den gode skole, og den kommunale tiltrækningskraft som ny arbejdsplads bliver heller ikke stor. Vi kan ikke levere varen og den kvalitet, som vi gerne skulle i forhold til vores målsætning... - I den bedste af alle verdener ligger Frydenhøjskolen i den bedste tredjedel på landsplan, men der bliver et stykke vej at gå. Vi kommer med en positiv tilgang - både skolebestyrelse, skolens ledelse samt lærerne. Så hvis vi kan forene alle kræfterne, skole, forvaltning og politikere, så kan vi også i fællesskab nå et godt mål til gavn for Frydenhøjskolen og den danske folkeskole - men ikke uden de nødvendige ressourcer.eb

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.