Vand på skoleskemaet i Hvidovre Kommune
Børn drikker generelt for meget sodavand og andre sukkerholdige læskedrikke. Det skal en vandkampagne, som henvender sig til eleverne på 4. til 6. klassetrin i Hvidovre Kommunes skoler, nu være med til at rette op på. Målet er, at gøre eleverne mere bevidste om, hvor vigtigt det er at drikke vand fra hanen. Kommunerne i Vestegnens Vandsamarbejde I/S og Frederiksberg Forsyning A/S fortsætter sidste års succes-kampagne, som sætter fokus på det gode vand fra hanen. Vandkampagnen skydes i gang i dag onsdag den 22. marts og den henvender sig til børn i København, på Vestegnen og Frederiksberg, som går i 4. til 6. klasse. Initiativtagerne håber, at tiltaget kan være med til at inspirere børnene til at drikke mere vand fra vandhanen og færre sukkerholdige læskedrikke. I forbindelse med kampagnen, som hedder "Vandbizzerne - Hen til hanen", vil idrætslærerne på skolerne i Hvidovre kommune modtage et skolekit til børnene fra 4. til 6. klassetrin, som blandt andet indeholder en inspirations-CD til et opvarmningsprogram, specialproducerede vandcoolere til vandflasker og flotte postkort til børnene. Eleverne bliver på denne måde gjort opmærksomme på de positive virkninger, som vand fra hanen kan have på deres præstationer i idrætstimerne samt i den øvrige hverdag og på den positive effekt, vandet kan have på deres helbred generelt. Vandkampagnen skal ses som et initiativ, der spiller sammen med FNs internationale vanddag den 22. marts. Og i den forbindelse håber Vestegnens Vandsamarbejde I/S og Frederiksberg Forsyning A/S også på, at børnene kan fungere som vandambassadører for kammerater, søskende og forældre. - Vandet, der kommer ud af vores haner, er et rigtigt godt og gennemanalyseret produkt, som både børn og voksne bør drikke mere af i hverdagen, hvis de vil holde sig sunde og raske. Vand giver velvære, øger koncentrationsevnen og hjælper til, at kroppen bliver sundere, fortæller formanden for Vestegnen Vandsamarbejde I/S, Finn Gerdes, som også er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Hvidovre. Opfølgning på sidste års kampagne viser, at eleverne er blevet mere bevidste om værdien af at drikke vand. Kommunerne bag kampagnen håber, at budskabet bliver spredt til hjemmene, så også forældre, søskende og venner vil erstatte nogle af de sukkerholdige læskedrikke med vand fra hanen.