Ny bil med ny undervogn
Toyota Rav 4
Toyota RAV 4 har været ledestjerne for denne type biler, siden den første model dukkede op i 1994. Nu er næste model klar til salg i Danmark, og kort fortalt er der meget nyt i næste udgave. Toyota har lavet en helt ny bil med en helt ny undervogn. Selvbærende karrosseri med uafhængigt hjulophæng på alle hjul, 4-hjuls-trækket styres med endnu mere elektronik, og der er stadig ikke reduktionsgearkasse på RAV4, så bilen er ikke en ægte offroader. Motoren ligger stadig på tværs i motorrummet, og ved almindelig landevejskørsel kører bilen som en ren forhjulstrækker, men den elektroniske styring kan fordele trækket, så 55 procent går til forhjulene, mens 45 procent af trækkraften sendes til baghjulene. Den nye RAV4 er 13 cm større end forgængeren. Der er betydeligt bedre plads til passagerer på bagsædet, bagagerummet er også større end tidligere, og som noget nyt har Toyota givet bilen et hillholder system. Der er et stor plus til de køremæssige forbedringer. Undervognen er velafstemt. Der er meget lavt støjniveau og høj komfort i den næste RAV4, og den nye el-servo fungerer fremragende. Men den største forbedring finder man trods alt i motorprogrammet. Toyotas nye 2,2 liters dieselmotor rykker ind i RAV4 med fuld musik. Det er uden tvivl tidens bedste dieselmotor i denne størrelse, både når der måles i effekt og renhed. At den samtidig er støjsvag og kun har meget få vibrationer, giver ekstra point. Priserne på den nye RAV4 var ikke fastlagt ved redaktionens slutning. (LNB)