Vigtigt med fokus på rengøringen
På Hvidovre Hospital har man store ambitioner og tillige høje krav til de ansattes udførelse af rengøringen. Men efterleves de beskrevet rengøringsprocedurer, som personalet undervises i ?
lPå Hvidovre Hospital er man yderst fokuserede på hygiejne- og rengøringsområderne, hvilke er to vidt forskellige emner - men som uomtvisteligt hænger sammen. Derfor består hygiejne-teamet på sygehuset også af personer fra flere led i hospitalets organisation, så man på bedste vis kan kommunikere de detaljerede procedurer og krav helt ud til sidste mand i kæden - rengøringsassistenten. Trods meget udførligt beskrevede retningslinjer er det alt andet lige rengøringsassistenten, som skal virkeliggøre direktiverne fra hygiejneteamet, rengøringscontroleren og ISS's egne ledere. - ISS varetager rengøringen, som på grund af opgavens omfang har været i EU-udbud, og da man modtog opgaven har man kontraktligt forpligtet sig til at opfylde det danske sygehusvæsens standarder for rengøring på Hvidovre Hospital, slår rengørings-controler Margit Larsen fast. Margit Larsen er fuldtids ansat til at følge op på ISS's arbejde, og hun beser dagligt forholdene på hospitalet. 200 lokaler om måneden bliver i fællesskab med ISS efterset af ekspertens skarpe øje, 14 af disse stuer må falde for kravene, og hvis tallet stiger yderligere - bliver dette straks påpeget overfor rengøringsfirmaet. ISS har fem ledere, som fører egenkontrol dagligt. - Det, vi gør, er at føre visuel kontrol i lokalerne - altså slår ned på synligt skidt og snavs. Der er i de nationale rengøringsstandarder ikke ligefrem krav om bakteriologiske kontrolprøver fra mikrobiologernes side, men det er da helt klart et tiltag, som man burde kigge på, vurderer Margit Larsen. Mikrobiologen Ledende overlæge Bettina Lundgren fra Klinisk mikrobiologisk afdeling står i spidsen for det rådgivende apparat, som konstant er observerende overfor kilder, hvorfra bakterier kan spredes eller ophobes, og sørger for at de nødvendige remedier og forhold er tilgængelige på eksempelvis operation- og sengestuer. Er der en lægehåndvask? Virker ventilationen? Er der mulighed for afspritte hænder mellem hver patient? - og så videre... - Ja, vi foretager ikke prøver med podepinde på stuerne, og det gør man ikke ud fra, at der ikke findes nogle standarder eller regulativer for sådanne prøver. Og de bakterier man ikke kan se med det blotte øje, overlever ikke længe på en tør overflade. De små organismer skal have noget at spise for at overleve - for eksempel urin, opkast eller afføring, og de har ikke vinger så de kan flyve, forklarer Bettina Lundgren meget firkantet, så lægmand ikke drukner i forklarende fagter og latinske finurligheder. Når budskabet ud? Der sås tvivl fra skribentens side, om hvorvidt personalet forstår vigtigheden af grundig rengøring på en institution, som lægger så mange kræfter i at nedfælde retningslinjer for at bekæmpe antallet af sygehusinfektioner? - Korrekt. Det kan være svært at få budskabet ud til den enkelte rengøringsassistent, hvor nogle er to-sprogede, og dér kan der ske misforståelser. Men overordnet set er vi tilfredse, ellers ville vi ikke samarbejde med ISS, fortæller Margit Larsen. Nu har jeg været indlagt på Hvidovre Hospital i en måned - 3 uger sengeliggende. Under opholdet undrede jeg mig over, at man ikke overholdt umiddelbare logiske "rengøringskodeks". Eksempelvis beholdt man samme gummihandsker på efter rengøring af toilet og fortsatte til dørhåndtag og så videre. Det er vel ikke særlig hensigtsmæssigt? - Det eksempel, du nævner, er dybt kritisabelt, og vi er glade for at høre om sådanne observationer fra patienterne, så vi kan påpege disse klare fejl i proceduren. Det er også klart, at instrumentpanelet/sengearmen skal aftørres, og krykkestokke samt stole skal flyttes under gulvvask. Det er sund fornuft, og det skal nævnes overfor firmaet, pointerer Margit Larsen med selvfølgelighed. I et interview alene med driftchef (og del af hygiejne-teamet), Anders Keller, bakkes dette svar op. - Nej, det er klart, at sådan noget ikke må ske, og det skal da også påpeges overfor personalet. Og de omtalte værelser vil vi meget gerne se nærmere på og vende tilbage med en endelig konklusion, konstaterer Keller, som ikke tolerer den slags "småfejl" i procedurer - som i uheldige tilfælde kan have alvorlige konsekvenser. Ingen klager Både overlæge, driftschef og rengøringscontroleren er enige om, at man altid kan forbedre sig på rengøringsområdet, og de bestræber sig hver dag på at slå antallet af sygehusinfektioner ned. Men det skal nævnes, at mange infektioner kommer af bakterier fra patienten selv og ikke fra beskidte instrumenter, stuer eller lignende. ISS-personalet har solidt uddannelsesmateriale, og hver enkelt mand/kvinde uddannes til at udføre det givne arbejde udfra den standard, lokalet kræver. Eksempelvis skal et kontor ikke gennemgå samme rengøring som en operationsstue. Der har umiddelbart ikke været nogle klager på rengøringen i 2006, oplyser driftschefen, som vil tage enhver klage alvorligt og straks undersøge konkrete eksempler. bak