Sund mad om vinteren

Mørke giver lyst til lidt tungere mad

Artiklens øverste billede
Kål og rodfrugter er rene vitaminpiller.

Bedst som man troede, at sommeren aldrig ville få en ende, var det alligevel slut med sommertiden. På en gang kunne man for alvor mærke, at den lyse tid var forbi. Mange får bogstaveligt talt lyst til at gå i hi, når vi nærmer os årets mørke måneder. Behovet for søvn stiger, samtidig med at energien forsvinder. Mange oplever en mildere grad for vinterdepression, men det er trods alt kun en lille del af befolkningen, der har brug for professionel hjælp. Man kan selv gøre meget for at slippe gennem vinteren med helbred og humør i behold. Det kan f.eks. hjælpe at starte dagen med en rask gåtur, så snart det begynder at lysne. Har man brug for mere lys, findes der egentlige lysapparater, som man skal sidde foran en halv time om dagen. Endelig kan man forkæle sig selv med en rejse til sol og varme. Mørke og kulde får også ens madvaner til at ændre sig. Appetitten og lysten til lidt mere tunge retter stiger. Gode rødder Et godt kostråd er at spise så varieret som muligt, hvis man vil sikre sig de nødvendige vitaminer. Det gør man ved at skifte mellem kød og fisk og mellem de forskellige grøntsager. Der er sundt at spise rodfrugter. De indeholder lidt fedt og mange vigtige vitaminer, mineraler og kostfibre. De indeholder også et stof, som indgår i planters indbyggede forsvarssystem mod svampesygdomme. Stoffet hedder polyacetylener og er hos mennesker med til at stimulere immunforsvaret. Gulerødder, selleri, rødbede og jordskok m.fl. er solid og nærende kost. De giver vintermaden fylde, varme og masser af gode næringsstoffer, samtidig med at de ser appetitlige ud med de mange forskellige farver, der spænder lige fra jordfarve til flot orange og mørkerød. Gulerødder indeholder betakaroten, som kroppen efter behov kan lave om til A-vitamin. Grønkål er en ren vitaminbombe, fordi den indeholder stort set alle vitaminer. Et gammelt ordsprog siger endda: "Hvor grønkålen gror, her ej sygdom bor". C-vitamin findes i både grønkål, broccoli og rosenkål. Hvidkål indeholder mange C- og K-vitaminer og mange fibre. Der bevares flest vitaminer i de grøntsager, hvor der er kort vej fra dyrkningsstedet til spisebordet. Der er generelt også flest vitaminer i de grøntsager, som har stærke farver og kraftig smag og i dem, som gror og udvikler sig langsomt frem til høst, som f.eks. rødder og kål. Der er derfor mange gode grunde til at vælge disse grøntsager som ingredienser i madlavningen. Muligheder med smag Man kan tilberede rodfrugter på mange forskellige måder. De rensede rødder kan bages hele eller i mindre stykker. Persillerødder kan skæres i stave, vendes i olivenolie, drysses med salt og peber og bages i ovnen. Rødderne kan varieres med honning, ahornsirup eller tørrede krydderurter. Rodfrugter kan koges til cremede og meget mættende vintersupper, som f.eks. kartoffelsuppe. De kan dampes i lange stave og marineres i en god vinaigre med krydderurter. De kan skæres i stykker, dampes og moses. Grøntsagsmos med smag kan laves af kartoffel, pastinak, persillerod og løg, som smages til med olivenolie, salt og peber. Rodfrugter kan også strimles fint og bruges i wokmad, eller de kan rives rå og spises med en god dressing. Kartoffelsuppe 1/2 kg kartofler 1/4 selleri 4 porrer 1 liter bouillon 1/4 piskefløde salt, peber, olivenolie Kartoflerne skrælles og skæres i store stykker. Selleristykket skrælles og skæres også i store stykker. Porrerne skylles, renses og skæres i skiver. Man kan eventuelt gemme noget af det hvide fra porren til at pynte den færdige suppen med. Lidt olie varmes i en gryde, og porrer, selleri og kartofler sauteres heri. Bouillon tilsættes, og suppen koges igennem til grønsagerne er møre. Suppen blendes og smages til med salt og peber. Man kan runde suppen af ved at tilsætte piske- eller kaffefløde, men fløden kan også udelades. Suppen varmes op med porrestrimlerne til de er møre, og det hele serveres med små stykker sprødstegt bacon og brød. Grønkål med sesam 100 g kikærter (lægges i blød dagen før) strimler af citronskal fra en halv citron (økologisk) 2 laurbærblade 1 hel tørret chili salt yoghurt 650 g blancheret grønkål 4 fed knust hvidløg 100 g sesamfrø, ristet og blendet citronsaft, sesamolie, salt og peber De udblødte kikærter skylles og kommes i en gryde med rigeligt vand. Citron, laurbærblade, chili og salt tilsættes, og det koger ved svag varme i en time. Undervejs skummes vandet for urenheder. Efter kogningen trækker de kogte kikærter i vandet i en halv time. Saften presses ud af den kogte grønkål. Bladene rulles sammen og skæres i tynde strimler. Kål og hvidløg steges sammen med hvidløg i lidt sesamolie og krydres med salt og peber. Når kålen er færdig, vendes den i en skål sammen med de lune kikærterne. Til sidst tilsættes sesam og yoghurt, og der smages til med sesamolie, citronsaft samt salt og peber. Salaten kan både spises alene eller som tilbehør. (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.