Så sker der noget
Jørli Petersen prøvekører Opel Flexivan 2,0 Turbo Van til 181.820 kr. ekskl. moms
Når en Opel hedder Flexivan, er det blot en anden betegnelse for en Zafira. Forskellen på Flexivan og Zafira er ganske stor, hvis man ser på selve bilens ide, for de sæder Opel har brugt så meget tid på at udvikle, er pillet ud af bilen og erstattet af et skillerum og en helt plan bund. Denne løsning har gjort Zafira Flexivan til en af de mest succesrige Opel biler i nyere tid, og så har Opel også fået den ide at sende et par spændende topmodeller på markedet. Når bilen så ikke hedder Zafira, men Flexivan og kun belægges med en afgift på 30 i stedet for 180 procent, bliver denne model pludselig interessant. Opels topmodel hedder normalt OPC. Det gør denne udgave af Zafira ikke, selv om den er udstyret med 2-liters turbomotor, så vi er ikke helt i top i Zafira eller Flexivans modelprogram. Alligevel er den så voldsom, at man godt kan sige, at der sker noget, når man bevæger den højre fod inde i bilen. Den helt store fordel ved den alternative udgave af en Flexivan er prisen. Som varebil er prisen lidt over 180.000 kr., og da man ikke betaler moms af hele prisen på en varebil, lander prisen på 217.500 kr. med det hele før levering. Det betyder, at man kan få en Zafira topmodel til en pris, der ligger langt under det, man skal betale for en basisudgave af Zafira på hvide nummerplader. Også bilen til mor Den nye generation Zafira er ved at være på plads, og den holder fast i de kendte dyder. På hvide plader finder man den kendte opstilling af sæder, men hvis man kun er to eller har brug for bil nummer to i husholdningen, er der ingen grund til at købe to biler med højt beskattet bagsæde, og det er en af forklaringerne på det stadigt stigende salg af biler på gule nummerplader i Danmark. Hvis man køber en Flexivan Turbo til en husholdning med mere end en bil, kan der opstå problemer omkring aftensmaden, for hvem skal køre i den nye turbo-Opel. Man vil sikkert sige, at denne hurtige 200 hestes Opel er "fars bil", men sådan er verden i 2006 ikke skruet sammen. Mor ved selvfølgelig også, hvad det er for en bil, der er dukket op i indkørslen, så hvis man er en typisk kernefamilie med børn, vil det blive den person i familien, som ikke skal køre børn i daginstitution eller skole, der får fornøjelsen af den kraftige Opel, som overrasker positivt på køreegenskaber, selv om der pludselig ligger 200 heste på de trækkende forhjul. 2-liters med turbo Opel arbejder med benzinmotorer fra 1,6 til 2,2 liter på Zafira eller Flexivan. Det almindelige modelprogram springer fra 1,8 til 2,2 liter, for Opel har fravalgt den meget traditionelle motor, men der er en enkelt undtagelse. Når der er turbolader på motoren, er den stadig på to liter, og selv om motoren oprindeligt er udviklet til motorsport, har Opel fået en meget civil version af en meget potent maskine. De 200 heste er ikke på nogen måde hysteriske. De mange hestekræfter kommer, når eller hvis man kalder, og selv om man ikke har brug for en topfart på den anden side af 200 km/t, har man stor glæde af den kraftige acceleration, som også kommer blødt, men konstant. Man behøver kun ganske få meter for at komme uden om en langsomt kørende traktor eller lastbil, og vi har ikke det mindste minus til bilens funktioner. Gearskiftet er godt og ganske præcist, mens bilens indretning og indre pladsforhold er forbedret mærkbart i den nye generation med foldeborde på forsædernes ryglæn og masser af små og store lommer til små og store ting. Akselafstanden er øget til 270 cm, og det giver tydeligt forbedret retningsstabilitet i forhold til den tidligere model. Opel har naturligvis strammet en del op på undervognen, når den skal tumle så mange kræfter, men der er stadig en ganske flot komfort i bilen. Den kan endda klare lidt huller og bump uden alt for kraftige smæk i hele bilen, og styringen er blevet endnu hurtigere og lidt mere præcis, end det man oplever i en standard Zafira eller Flexivan. Sikkerheden er også i orden. ESP er standardudstyr, der er selvfølgelig alt i airbags, aktive hovedstøtter og pedaler, der ikke giver skader ved kollision. (LNB)