To gange tre
Jørli Petersen prøvekører Honda FR-V 2,0 Executive til 373.950 kr.
Hondas opskrift på en multibil er hentet hos Fiat. To rækker sæder med tre siddepladser på hver række giver plads til seks personer og en pæn portion bagage, og så fås FR-V også som varebil, hvor den er særlig attraktiv, fordi den har de eftertragtede tre sæder på en enkelt række. Honda FR-V er 181 cm bred, og det er ikke meget, hvis tre personer skal sidde nogenlunde komfortabelt på samme række. For at skabe plads er midtersædet forskudt i forhold til ydersæderne, der er ingen midterkonsol i bilen. Alle former for greb og kontakter er sammen med gearskiftet flyttet op i et langstrakt, men også lidt kompakt instrumentbord, men det giver benplads foran midtersædet, og så går kabalen pludselig op. Med enkle midler har Honda løst det klassiske problem for mindre MPV-biler. Man har både plads til mennesker og til deres bagage, og sammen med Fiat Multipla er den nye Honda de eneste, der knækker den nød, for hvad er en weekendtur for seks personer uden bagage? Typisk Honda teknik Honda sælger kun FR-V med topudstyr. Sikkerhedspakken er komplet. Klimaanlæg og 16" letmetalfælge er standard, og det omfattende udstyr er en del af forklaringen på den relativt høje pris, Honda forlanger for den nye FR-V. Testbilen er den billigste på hvide nummerplader, og motoren er typisk for Honda. Mindste motor er en 2-liters benzin med 150 hk. En særdeles veltrimmet motor, og når vi bruger vendinger som typisk Honda, er det fordi motoren er meget omdrejningsvillig. Den arbejder bedst med høje omdrejninger, men selv om man kører bilen, som den helst vil, er der få vibrationer og ganske lavt støjniveau, og gearskiftet, der sidder som panelgear væk fra den helt regulære og flade vognbund, fungerer tilfredsstillende. FR-V er bygget som MPV, og dermed er den en bil til transport af mennesker og bagage. Disse formål klarer bilen sjældent godt, men selv om FR-V er en MPV-type, stikker Hondas sans for køreegenskaber også tydeligt frem. FR-V er en bil med rigtigt gode køreegenskaber for en MPV. God, hurtig og meget direkte styring, bilen er sporsikker, retningsstabil og med indbygget køreglæde. FR-V er en bil, man hurtigt bliver glad for at køre, og når den så samtidig er praktisk, skulle alt være fryd og gammen. Bedst uden læs Desværre må vi også konstatere, at Honda FR-V i praksis opleves som to meget forskellige biler. Bilen med de rigtigt gode køreegenskaber gælder kun, når bilen er tom eller kører med beskedent læs. Med fuldt læs, som er 600 kg inkl. fører, eventuelle passagerer og brændstof i tanken, står FR-V meget lavt i fjedrene. Der er ikke meget fjedervandring tilbage, når bilen er fuldt læsset, og bilen skifter også karakter. Fra at køre overbevisende og elegant, bliver FR-V mere uforudsigelig i de kritiske reaktioner. De mange kilo belaster det ellers fornemme baghjulsophæng til det yderste. Det er problematisk at trække en fuld læsset FR-V rundt igennem en skarp kurve eller forbi den uventede forhindring. Bilen styrer ikke altid derhen, hvor forhjulene peger, baghjulene kæmper for at holde bilens bagende under kontrol, og det standardmonterede ESP-system bliver sendt på overarbejde. De ændrede køreegenskaber gælder også for bilens evne til at bremse. I modsætning til mange konkurrenter øges bremselængden betragteligt, når bilen kører med læs. Den medfødte bremseassistent virkede tøvende, og der gik et halvt sekund fra det tidspunkt, hvor der var fuldt tryk på bremsepedalen, til der skete noget alvorligt med bilens bremser. Hvorfor går vi pludselig så højt op i bilens egenskaber med fuldt læs? Det gør vi selvfølgelig, fordi bilen er bygget til at køre med seks personer og bagage, og vi må antage, at de mennesker, der køber en FR-V, kan finde på at bruge bilen til dens egentligt formål. Til normalt brug er FR-V en spændende bil med fremragende køreegenskaber, men med læs på bilen skal man huske at køre forsigtigt. (LNB)