Hvidovre i collageform
Udstilling viser på torsdag resultatet af et samarbejde mellem billedkunstneren Jo Møller og Historiens Hus
Hvad sker der, når en nysgerrig billedkunstner flytter ind i et atelier lige ved siden af et lokalhistorisk arkiv, som bestyres af en mindst lige så nysgerrig arkivchef? Der opstår et samarbejde, der udveksles idéer og meninger - om kunst og videnskab, om billeder som dokumentation eller udtryk. Og hvis man er heldig, vil denne gensidige udveksling bære frugt. Sådan er situationen i Avedørelejren, hvor kunstneren Jo Møller og Historiens Hus Hvidovre den 6. april slår dørene op for en udstilling med værker, hvor fotos og tekster fra det lokalhistoriske arkiv er blevet brugt i et kunstnerisk udtryk. Udstillingen har fået titlen "CoLLAGE - en coproduktion". Jo Møllers idé var at bruge Hvidovres lokalhistorie som udgangspunkt for et kunstnerisk projekt. - Jeg flyttede jo ind i Hovedporten i Avedørelejren i 2005, og egentlig kom idéen til projektet, da jeg opdagede, at Historiens Hus var min nabo, fortæller Jo Møller. – Jeg researcher altid, der hvor jeg er, og bruger indtrykkene i mit arbejde. Historiens Hus har tidligere haft velbesøgte udstillinger med malerier, der forholder sig til lokalhistorien. Her har publikum kunnet se malerier af "Jens Hansens bondegård", byens gadekær og smedens pæretræ, men Jo Møller vil noget helt andet. - Efter min mening, er den slags billeder ikke kunst. De har en funktion som en slags souvenirs. Jeg er ikke ude på at gengive, det jeg ser, men at lade mig påvirke af det. Jeg vil ikke formidle lokalhistorie, men lokalhistorien er udgangspunktet for mit personlige udtryk, fortæller han. - Gamle fotografier, landkort, avisudklip og udskrifter fra kirkebøger har ført til et samtidsudtryk, hvor jeg har "samplet" (som i elektronisk musik, red.) mine indtryk. Dobbeltspiralen indgår i alle Jo Møllers billeder på udstillingen CoLLAGE. Den symboliserer bevægelsen tilbage og frem i samme tegn. F.eks. tilbage i tiden/historien og frem til nutiden/samtiden. Hver generation sine Hvidovre-billeder Set med arkivchef Poul Sverrilds videnskabelige øjne er det historiske materiale blevet maltrakteret og sat sammen på en "forkert måde". - I løbet af den kunstneriske proces har billederne mistet deres betydning som historisk dokumentation. Collagerne henviser ikke til noget specifikt historisk, og man kan få en oplevelse af Jos billeder, selvom man ikke bor i Hvidovre, forklarer Poul Sverrild. Med CoLLAGE følger Jo Møller i fodsporene på kunstnere som Carlo Rosberg, som i 1950'erne udsmykkede kommunalbestyrelsens mødesal på rådhuset, og Victor Brockdorff, som i 1970'erne malede socialrealistiske motiver fra Hvidovre Havn, Friheden og Avedøre Stationsby. - Kunsten skildrer jo, hvad man er optaget af i tiden. Hvad der har betydning for det at være menneske. I 50'erne var det nye omgivelser med boliger, lys og luft, fritidsinteresser; i 70'erne var der en politisk agenda bag skildringen af "almindelige mennesker", og i dag har vi overskud til at koncentrere os om den personlige oplevelse og det personlige udtryk, siger Poul Sverrild. Der er fernisering på "CoLLAGE"-udstillingen i morgen torsdag den 6. april kl. 17.00-19.00 i Historiens Hus Hvidovre, Alarmpladsen 3, Avedørelejren, Hvidovre. Udstillingen har åbent hver dag kl. 11-15 - undtagen lørdag. Torsdage (undtagen skærtorsdag) er der åbent til kl. 18.00. Udstillingen forløbet til og med den 9. maj. Den 25. april kl. 19.00 holder Jo Møller og arkivchef Poul Sverrild et dobbeltforedrag om projektet. Her vil de to diskutere form, indhold, idé og mødet mellem to meget forskellige fagområder. Mødested: Historiens Hus Hvidovre. Billetter til foredrag inkl. et glas vin koster 40 kr. pr. stk. og kan bestilles på telefon 36 49 00 30.