Årets skønhed

Jørli Petersen prøvekører Seat Leon 2,0 TDI 5-dørs til 336.916 kr.

Artiklens øverste billede
Det meget flotte design er det ene af Seat Leons to oplagte kvaliteter. Kvalitet nummer to er køreegenskaber i topklasse.

Seat Leon kom ind fra højre og kørte med titlen "Årets Bil i Danmark 2006". Det var en stor overraskelse for mange, også for denne artikels forfatter, som ikke engang havde kryds ud for Leon, da der skulle vælges fem biler til den endelige afstemning. Det manglende kryds skyldtes ikke manglende begejstring, men noget så enkelt som viden om Leons to basismodeller, der udgør hovedparten af det danske salg. Da Leon blev årets bil i Danmark, havde jeg kun kørt de to topmodeller. Det er den ene af de to topudgaver, vi her har til test, men vi kan allerede løfte sløret og oplyse, at vi selvfølgelig vender tilbage til Leon 1,6, som også viste sig at være meget vellykket. Seat Leon har to helt åbenlyse fordele. Meget sportslige køreegenskaber, tilsat et særdeles vellykket design, og sammen med bilens øvrige kvaliteter var det nok til at sende den danske titel til Spanien for første gang i historien. Golf DNA Leon er en spansk version af VW Golf, og selv om Seat har deres egen måde at bygge biler på, er bilens DNA ikke til at tage fejl af. Der er meget Golf i den spanske Leon, som måske er Seats største designmæssige bedrift til dato, og der er ingen grund til at lægge begrænsning på begejstringen. Seat Leon er en sjælden vellykket og smuk bil. Den er så harmonisk i sine linjer, at den vækker berettiget opsigt i trafikken, og Leon er en af de få familiebiler, som kan bære den postkasserøde farve uden at virke forkert. Seat har kort og godt benyttet sig af alle kvaliteterne i Golf V. Samtidig har man brugt en masse tid på at finjustere køremåde og opsætning af undervogn. Spanske Seat har ønsket en bil med udprægede sportslige køreegenskaber, og typisk for Seat oplever man en bil med en ganske hård eller stramt opsat undervogn. Sammenlignet med VW Golf V er Leon mere kontant i alle reaktioner. Styreegenskaberne er meget skarpe og præcise for en familiebil. Der er meget langt mellem biler med denne type egenskaber, men prisen for de lækre køreegenskaber er et minus i komfort i hverdagen, for en almindelig køretur over en hullet dansk vintervej giver flere bump i bilen, som ikke er meget for at slippe vejkontakten, uanset om den er god eller dårlig. Ligner en 3-dørs Den nye 2-liters 16-ventilede koncerndiesel lægger 140 hk og 320 Nm allerede ved 1750 omdrejninger, og selv om motoren er meget veltrimmet og ikke så rå i mælet som 1,9-motorerne, er det også lidt vemodigt, for fremtidens Seat-motorer og dermed alle dieselmotorer fra VW-koncernen er på vej væk fra det kendte princip med turbo, direkte indsprøjtning og pumpedyse, hvor hver cylinder har sin egen pumpe og styring. Fremtiden for Seat og alle andre er commonrail, altså samme system som alle konkurrenterne, men indtil da gør den nye diesel et flot stykke arbejde i Leon. Der er bunkevis af kraftoverskud. Den er så effektiv og så fuld af kræfter, at man endnu en gang undrer sig over, at man vil ofre en 6. gearkasse, når det synes unødvendigt. Indvendigt er Leon typisk Seat. Der er god plads på bagsædet, bagagerummet er pænt og rummeligt, og nøjagtigt som på Alfa 156 er dørgrebet til bagdøren skjult. Bilen ligner en 3-dørs, men er i virkeligheden 5-dørs, hvor man har valgt en anden løsning til dørgrebet. Bagerste siderude er af akryl, og der er presset et hulrum i sideruden, så man kan få fat i det skjulte dørgreb. Det eneste oplagte minus, vi kan finde på Leon med 2-liters diesel, er selve prislisten, og selv om prisen starter ved 337.000 kr. er der et stykke vej til den endelige pris. Metallak koster 7.408 kr., den røde farve, som normalt ikke er metallak, koster 2.052 kr. ekstra, tonede ruder koster 2.052 kr., og ratbetjent radio koster mindst 2.466 kr., så inden man får set sig om, er prisen ved at køre løbsk. De store plusser er bilens fremragende køreegenskaber, som er i særklasse for biler i denne størrelse, og så skader det absolut ikke, at bilen er en rullende skønhed. Vi er faktisk begejstret for Leon 2,0 TDI.(LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.