En god gammel ven

Jørli Petersen prøvekører Volvo V70 D5 til 615.295 kr.

Artiklens øverste billede
Volvo har moderniseret en i forvejen meget velfungerende dieselmotor, og selv om V70 efterhånden har nogle år på bagen, er bilen løbende blevet forbedret på en lang række områder.

Vi har tidligere skrevet meget nydeligt om Volvos 5-cylindrede dieselmotor, og seneste udgave ændrer ikke på vores opfattelse. Der er noget næsten hyggeligt ved den typiske lyd fra en sagte brummende 5-cylindret motor, og bag det hele er der rigeligt med trækkraft, især ved lave omdrejninger, og på toppen har Volvo formået at lave en meget flot afstemning af automatgearet, som kan køres med fuld automatik eller delvist med manuel styring. De manuelle muligheder i gearkassen bliver man hurtigt træt af, eller måske er overflødigt arbejde en mere præcis betegnelse. Styringen af automatgearet er så tæt på det, man selv vil vælge under alle forhold, så vi er sjældent godt tilfreds med Volvos automatgear. Navnet Volvo V70 lyder heller ikke nyt. Bilen ligner nogenlunde sig selv, selv om den har gennemgået ganske små ændringer i løbet af årene, og det er næsten som at gense en god gammel ven, når man sætter sig i en V70. Gode minder Der er mange gode minder, der skal genopfriskes, og med tiden tager det kun få minutter, før man er tilbage i den gode stemning, for en V70 er både Volvos mest populære model, og også min favorit hos Volvo, og bilen er meget mere end en slider. Volvo V70 er velkørende og velfungerende, og med den nye udgave af D5 motoren, som har fået godt 20 heste og 60 Nm ekstra, er der grund til et ekstra plus. Forøgelsen af motorens effekt har ikke ødelagt helhedsindtrykket af V70. Bilen tumler let og elegant de ekstra kræfter, der giver et konstant og effektivt træk fra lave omdrejninger, og selv om den 5-cylindrede motor ikke er en mester i at køre med alt for høje omdrejninger, er det ikke noget, der giver skrammer i denne vurdering. Økonomisk er der også fornuft i at vælge en dieselmotor til Volvo V70. Det svenske mærke har aldrig været kendt for at lave biler, der nipper til brændstoffet, men de lovede 14,7 km/l i gennemsnit er ikke noget problem at genskabe i hverdagen. Under almindelig landevejstrafik kunne bilens egen forbrugsmåler oplyse, at vi havde kørt 17 km/l, og vi havde ikke gjort os nogen som helt anstrengelse for at spare på olien. Et plus på 15 kg Normalt bliver en bil noget tungere, når der ligger en dieselmotor i næsen. Det er ikke tilfældet med Volvo. Motoren er helt i aluminium, den vejer kun 185 kg, og det er et plus på 15 kg fra benzinmotoren, og så bruger Volvo fortsat en variabel turbolader, der sammen med de variable udstødningsventiler giver et meget fornemt momentforløb. Motorer af aluminium er også vanskelige at få støjsvage, men igen har Volvo gjort et flot stykke arbejde. Den nye udgave er om muligt endnu mindre støjende end forgængeren, også når man står uden for bilen, så hvis vi allerede var positive, da Volvo viste den første 5-cylindrede dieselmotor, bliver vi nu nødsaget til at erkende, at Volvo har fået fjernet de sidste få, men også meget små knaster i det totale indtryk. Bil til mange år Volvo er en af de biler, som holder en nogenlunde god pris som brugt. Mange danskere har en 10 år gammel Volvo som et alternativ til en mindre, men helt ny bil, og det siger noget om bilens holdbarhed, men desværre også om bilens pris som ny. Det er kun de færreste mennesker, der vil ofre mere end 600.000 kr., som denne udgave af V70 koster, for selv om den er både lækker, velkørende og meget holdbar, kan man begynde at regne på, hvor mange biler man ellers kan få for de samme penge. Men hvis man har pengene og vælger at bruge dem på en bil, kan vi godt forstå, hvis valget falder på denne V70 D5. Man har det ualmindelig godt i bilen, man falder omgående til i sæderne, hele bilens indretning er logisk og funktionel, og det praktiske ved en så stor stationcar kan man aflæse direkte ved at se på rumindholdet i bagagerummet. Et andet argument for en V70 diesel er den tilladte trailervægt. En V70 kan tumle næsten alle de store trailere eller campingvogne, og motorkraft er ikke noget problem. Eneste lille minus ved Volvo til trailere er mærkets eget aftagelige træk. Det er ganske kompliceret og sår-bart for det skidt og snavs, der altid samler sig bag på en bil. En fast krog eller noget mere enkelt er en bedre løsning.(LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.