Omsorg for søens folk
Kultur- og Fritidsudvalget har netop sponseret Søsportens Sikkerhedsråd med 995 kr. - et beløb, der stort set svarer til udgiften på én selvoppustelig redningsvest (til sammenligning er Hvidovre Kommunes årlige budget på omkring tre mia. kr.!). Prisen taget i betragtning er der således næppe tale om, at kulturpolitikerne graver til bunds for virkelig at rette op på søsikkerheden i Hvidovre. Man må nok se i søkikkerten, at der snarere er tale om signalpolitisk omsorg overfor søens folk, hvad enten de befinder sig i kajakker, i sejl- eller motorbåde eller med dykkerflasker på ryggene. Men inden tårerne nu triller ned af de vindblæste kinder i rørelse over, så dybt bekymringen over borgernes søsikkerhed stikker, så må man betænke to forhold: Dels at det er SS, der selv har henvendt sig til udvalget omkring muligheden for sponsoratet, og dels, at udvalget rent faktisk fravalgte det dyrere erhvervssponsorat. Et erhvervssponsorat betyder diplom med firmanavn, 2 x streamere, firmanavn, link og logo på hjemmesiden www.soesport.dk, samt internetbannere til egen hjemmeside. Pris 2.995 kr. I stedet valgte kulturpolitikerne altså standardsponsoratet, der betyder diplom med firmanavn, 2 x streamere, firmanavn og link på søsportens hjemmeside. Søsportens begrundelse for henvendelsen er følgende: "Ved at støtte vores arbejde for færre ulykker til søs, får du samtidig mulighed for at markedsføre, at du er en del af sagen - nyde godt af den sympati og derved blive forbundet med de positive værdier Søsportens Sikkerhedsråd står for". Et smukt motiv! Og uanset pris, så er kulturpolitikernes voksende nautiske interesse sjælsbevægende - kulturpolitik til vands, så at sige! - og vil givet blive hilst velkommen mange steder, f.eks. blandt de aktive i Hvidovre Havn.