Vold og trusler mod flere lærere
Hvad gør man, når en lærer er blevet udsat for vold - hvad burde man gøre?
l "Voldspolitikken i skolevæsnet siger klart, man ikke skal udsættes for hverken psykisk eller fysisk vold. Dette skal vi gøre alt for at forhindre." Et afsnit fra Fleming Ernsts forord i Hvidovre Lærerforenings kredsblad, Linie 14, af april 2006. - Dét er er der ihvertfald, fastslår Svend Hansen fra kriminalpolitiet i Hvidovre, da han får stillet spørgsmålet: Der er vel mange sager som ikke tåler dagens lys? Det er yderst sjældent, politiet modtager anmeldelser fra forulempede folkeskolelærere, faktisk er der kun 1-2 sager om året. Politiet kender til problemet, men ender ikke med sagerne, der ellers vil blive behandlet som gemene voldsager, hvor socialforvaltningen bliver orienteret om situationen. Alle former for vold skal der gribes ind overfor, og Svend Hansen råder lærere til at anmelde disse krænkende og voldelige elever. Danmarks Lærerforening har i længere tid rettet massiv fokus på de grænseoverskridende elevers adfærd, som påvirker medlemmernes trivsel og psykiske arbejdsmiljø. DLF henviser også lærerne til politivedtægten, når vold indfinder sig på skolens område. - Der gælder de samme love, inde på skoleområdet som udenfor, forklarer Thomas Seeberg, pædagogisk konsulent fra DLF. Han kan også berette om trusler fra forældre, og der skal man selvfølgelig også anmelde sagen til politiet. Thomas Seeberg kan selvfølgelig ikke gå ned i konkrete sager, men vil råde skoleledere til at overføre det voldelige element til en anden skole, så han/hun kan starte på en frisk. Den pædagogiske konsulent fastslår, at det er børnemishandling ikke at gøre det. Der er tydeligvis tale om et utilpasset barn, som har det elendigt i det givne miljø. Det er skolens pligt at gribe ind, istedet for at overse "knægtens" problemer. Man skal forklare eleven, at - vi kan godt li' dig, men vi kan ikke li' de ting - du laver ! Derudover opfordres lærerne til at benytte sig af de rådgivningstilbud som findes. Danmarks Lærerforening, Hvidovre Kommune og Hvidovre Lærerforening yder støtte til ramte undervisere. Emnet er meget ømfindigt, og der skal tages hensyn til alle involverede parter. Lærer, skoleleder, forældre og elev skal alle have gavn af den beslutning/løsning, som skal træffes i sådanne situationer. Men kontant handling ovefor eleven, synes at være et skridt på vejen ud af et hastigt stigende problem. Læs en lærers vurdering af sagen i artiklen " Væk fra skolen for evigt" her på siden. bak