Avensis fornyer sig
Med introduktion sidste weekend lancerer Toyota-forhandlerne landet over den face-liftede Toyota Avensis, som har gennemgået forandringer såvel designmæssigt som teknisk. Efter første halvår i år er Avensis den mest solgte bilmodel i Danmark, og med sit nye udseende, nye interiørdetaljer og et komplet dieselmotorprogram er Avensis nu endnu bedre rustet til at forsvare sin flotte position på det danske bilmarked. Nyheden under motorhjelmen er en stærk 2.0 liters dieselmotor, der med 126 hestekræfter og et drejningsmoment på 300 Nm har masser af trækkraft og et gennemsnitligt brændstofforbrug på 18,2 km/l. Som de øvrige dieselmotorer til Avensis leveres den med en velafstemt 6-trins manuel gearkasse. Den nye dieselmotor vil være forsynet med dieselpartikelfilter og kan i Danmark leveres fra slutningen af oktober. Med den nye dieselmotor omfatter Avensis-modelprogrammet nu i alt tre top moderne og effektive dieselmotorer på henholdsvis 126, 150 og 177 hestekræfter. Sidstnævnte er forsynet med Toyotas avancerede Clean Power-system, der som det eneste på markedet fjerner både partikler og kvælstoffer fra bilens udstødning. Når man ser den nye Avensis udefra, er det primært den nye front samt blinklysenes placering på bagsiden af bilens sidespejle, som skinner i øjnene. Sammen med et ændret baglygtedesign giver disse ændringer bilen et fuldendt og eksklusivt look Kigger man ind i bilen, er der foretaget ændringer af bilens rat, og kørecomputeren, som tidligere var placeret i toppen af instrumentbordet, er nu en integreret del af bilens instrumenthus. Indtrækket er i nye materialer, der er lavet et ekstra fralægningsrum i toppen af instrumentbordet, og for dem, som forsyner sin Avensis med Toyotas integrerede turn-by-turn navigationssystem, kan kommandoerne nu aflæses i musikanlæggets display. For at give Avensis endnu bedre køreegenskaber har Toyotas ingeniører forbedret bilens affjedringssystem og dermed forbedret bilens stabilitet og komfort. Krængningsstabilisatorerne er ligeledes ændret i dimension med det formål at give bilen en bedre indstyring i de lidt skarpere sving og kurver.