Den lokale dør til Vejdirektoratet
Vejcenter Hovedstaden slår dørene op for borgerne den 2. januar 2007
Er du nabo til en statsvej, trafikant eller borger med spørgsmål til forhold omkring statens veje, så kontakt dit lokale vejcenter efter 1. januar 2007. Sådan lyder opfordringen fra Vejdirektoratet til trafikanter, erhvervsliv, borgere og naboer til statsvejene i Hovedstadsområdet. 2. januar 2007 slår Vejcenter Hovedstaden dørene op til domicilet på Guldalderen 12 i Fløng ved Roskilde. Omkring 80 ansatte skal fremover bemande vejcentret, der får en lang række opgaver. Medarbejderne kommer dels fra amternes vejafdelinger og dels fra Vejdirektoratet. Vejcentrets opgaver kommer til at spænde fra borgerbetjening og almindelig vedligeholdelse af vejene til planlægningsopgaver, mindre vejtilpasninger, myndighedsbehandling og trafiksikkerhed. Sammen med vejcentret er der også en vintervagtcentral. Det er herfra vinterberedskabet med snerydning og saltning i hovedstadsområdet styres. Centret dækker 436 kilometer vej, der fordeler sig i 33 kommuner, så en af opgaverne bliver også at have et godt samarbejde med kommunerne, der overtager de øvrige amtsveje i området. Der bliver tre afdelinger i Vejcenter Hovedstaden Plan og trafik med ansvar for at tilvejebringe grundlaget for planlægning af statsvejene og for kontakten til kommunerne i forbindelse med udbygning af vejnettet og gennemførelsen af mindre anlægsopgaver. Afdelingen har endvidere ansvaret for kontakten til borgerne, samt ansvaret for løsningen af de lokale trafiksikkerhedsopgaver. Drift med ansvar for belægninger og almen drift, vintertjeneste og signalanlæg og øvrige tekniske installationer. Derudover er Vejcentrets materielgårde, værksteder og salthaller med tilhørende personale styret fra afdelingen. Kompetencecenter Trafikledelse med ansvar for Vejcentrets drift og vedligeholdelse af trafikledelsessystemer. Derudover er afdelingen Vejdirektoratets kompetencecenter for trafikledelse, hvilket indebærer ansvaret for at sikre udviklingen inden for fagområdet samt at indtage en rådgivende og koordinerende funktion på tværs af områder og vejcentre. Chefen for Vejcenter Hovedstaden bliver Jarl Ahlers Mortensen, der kommer fra en stilling som sekretariatsleder i Vejdirektoratets Driftsområde. Han har siden udnævnelsen i april 2006 arbejdet med forberedelsen sideløbende med sit nuværende arbejde. - Vi glæder os meget til at komme i gang. Vi skal være åbne over for borgerne og i samarbejdet med kommunerne, politiet og andre aktører samt sætte fokus på øget sikkerhed og fremkommelighed på vejene, siger Vejcenterchef Jarl Ahlers Mortensen. Vejcenter Hovedstaden er et af seks nye vejcentre, Vejdirektoratet åbner i forbindelse med, at staten overtager omkring 2.200 kilometer af amternes veje og over 300 medarbejdere fra amternes vejafdelinger. Hvor der før var kommuneveje, amtsveje og statsveje vil der frem over kun være kommuneveje og statsveje. Meldinger om huller i vejene, tabte genstande, kødannelser som følge af uheld og lignende akutte situationer skal fortsat gives til Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter på gratisnummeret 80 20 20 60. Trafikanterne kan fortsat finde aktuelle meldinger om trafiksituationen på www.trafikken.dk eller ved at ringe til servicetelefonen 1888. Opkald koster 2,50 kroner.