Lærerne kræver penge
Visionspapir afleveret til Skoleudvalget
Hvidovre Lærerforening har afleveret hæftet "Mål og vision 2004-2010 for skolerne i Hvidovre" med tak for lån til Skoleudvalget. Det skete sidste onsdag ved Skoleudvalgets møde i Medborgerhuset. - Afleveringen skal naturligvis tages som en symbolsk handling, men den er samtidig dybt alvorlig, idet der ikke er sammenhæng mellem de mål og visioner, som kommunalbestyrelsen har vedtaget, og de ressourcer, de stiller til rådighed, meddeler Flemming Ernst, formand for Hvidovre Lærerforening. De manglende ressourcer giver sig ifølge Ernst udslag i færre deletimer og støttetimer, manglende tid til klasserejser, skole/hjem-samarbejde, sociale arrangementer, SSP-samarbejde og efteruddannelse. Ifølge Hvidovre Læreforening er ni lærere sparet væk i 2006, og desuden får skolerne tildelt for lav en gennemsnitsløn i forhold til den reelle gennemsnitsløn. Dertil kommer, at vikarbudgettet af lærerne opfattes som "langt fra dækkende". - Hvidovre skolevæsen har gennem mange år været udsat for besparelser. Det betyder, at de seneste regnskabstal fra Indenrigsministeriet fra 2004 viser, at Hvidovre er den kommune i amtet, der bruger næstmindst på sit skolevæsen pr. elev, og at udgifterne pr. elev ligeledes ligger under landsgennemsnittet, kundgør Hvidovre Lærerforening. Lærerne uddannes Steen Ørskov Larsen (C), medlem af Skoleudvalget, er enig i, at skolerne mangler penge, fordi de budgetterede lønsumsmidler er sat for lavt. - Dét skal der findes en løsning på. Lærerforeningens formand mener så, at der herudover mangler ressourcer på en lang række områder, men jeg er uenig i, at enhver nyskabelse på skoleområdet skal udlignes med flere penge eller lærere, meddeler Ørskov. - Jeg medgiver, at der er behov for midler til skoleområdet. En række nye opgaver tilgår skolerne, men tager vi f.eks. "den større rummelighed" - med flere elever, som hidtil er blevet undervist udenfor den almindelige folkeskole, så vil en række lærere blive uddannet med henblik på bedre at kunne håndtere disse. Det bør betyde, at man med sine nye kompetencer i højere grad kan løse nogle nye opgaver. Uden at det automatisk skal udløse flere ressourcer i form af penge eller lærere. Ellers giver uddannelsen jo ingen mening, beretter Steen Ørskov Larsen. terf