Tre på tværs

Jørli Petersen prøvekører Honda FR-V 2,2 Van 5d til 199.950 kr. ekskl. moms

Artiklens øverste billede
Honda FR-V er en af de to danske varebiler, der har plads til tre personer, men dieseludgaven er noget dyrere end FR-V med benzinmotor.

Honda går med den nye FR-V meget målrettet efter de købere, der kører i varebil i stedet for en almindelig personbil. Med tre sæder på tværs i stedet for de normale to i alle andre varebiler kunne dieseludgaven af Hondas nye MPV-type være løsningen på manges drøm om en varebil med plads til tre personer. Det sidste sæde og muligheden for at køre tre i stedet for to er netop problemet for de mange, der overvejer at købe en varebil i stedet for den mere traditionelle bil på hvide nummerplader. Hondas FR-V er født som en 6-personers MPV, der selvfølgelig også kan købes på hvide nummerplader. Hondas opskrift en den samme, som Fiat bruger på Multipla. Man har valgt to rækker sæder med tre siddepladser på hver række i stedet for tre rækker med plads til syv personer i teorien, og med Hondas løsning er der både plads til seks plus en god del bagage, og her findes den afgørende forskel på Honda, Fiat og alle de andre. Det er og bliver en bedre og mere praktisk løsning end den anden opskrift med tre rækker sæder. Som varebil er FR-V særlig attraktiv, og der er ingen tvivl om, at Honda er gået hele vejen og udnytter de danske regler for varebiler til den sidste centimeter. For at få kabalen med tre sæder på en enkelt række til at gå op har Honda strakt de danske regler for indretning af varebiler til det yderste. FR-V er ganske bred, men når der skal sidde tre på samme række, skal der også lidt bredde til, før regnestykket går op. For at skabe plads er midtersædet forskudt i forhold til ydersæderne. Samtidig har Honda afskaffet midterkonsollen i bilen. Der er masser af benplads foran midtersædet. Alle former for greb og kontakter er sammen med gearskiftet flyttet op i et langstrakt, men også lidt kompakt instrumentbord, men det usædvanlige ved FR-V er placeringen af det obligatoriske skillerum, der er flyttet så langt bagud i bilen som overhovedet muligt. Pladsforholdene i varerummet lever akkurat op til lovens krav. Det vil sige, at der er nøjagtigt de 120 cm, der skal være bag skillerummet, og når man åbner venstre bagdør, står skillerummet midt i døråbningen. Det giver adgang til det store rum bag førersædet, men man kan ikke læsse varerummet fra venstre bagdør, hvis man skulle få den ide. Sædet i midten rammer skillerummets tværgående linje, når det køres helt tilbage, og det er nødvendigt, hvis der skal være tre voksne i bilen. Hvis de tre personer er velvoksne eller lidt rigelige i omfang, kniber det med plads, og den person, der sidder i midten, skal holde armene i ro, hvis chaufføren skal have ro til at betjene bilen. Dyr diesel Honda sælger kun FR-V med topudstyr. Sikkerhedspakken er komplet, klimaanlæg og 16" letmetalfælge er standard, og det omfattende udstyr er en del af forklaringen på den relativt høje pris, Honda forlanger for den nye FR-V, hvor billigste udgave med benzinmotor koster 169.950 kr. før moms og levering. Normalt er det dieseludgaverne, der er interessante i varebiler, men FR-V er måske undtagelsen. Motoren er Hondas egen 2,2 liters med 140 hk, som allerede kendes fra CR-V, og som det er tilfældet med Hondas andre dieselbiler, er prishoppet fra benzin til diesel uforholdsmæssigt højt. Selv med gule plader og en afgift på 30 procent i stedet for de berømte 180 koster det 30.000 kr. at skifte fra benzin til diesel, og det er både en høj pris og et usædvanligt stort spring for at køre diesel. En FR-V-køber, der ikke trækker moms ud af bilkøbet, skal af med 238.500 kr. før levering, så selv om FR-V totalt set er en bedre løsning med dieselmotor frem for den 2-liters benzin, kommer det nok til at knibe gevaldigt med dieseludgavens popularitet, selv om bilens køreegenskaber er meget fornemme. Det er først, når bilen nærmer sig fuldt læs, at bilen skifter karakter. Her bliver de gode hjulophæng presset til det yderste, så det er lidt heldigt, at hovedparten af danske FR-V'ere kører med to personer og meget lidt i bagagerummet.(LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.