Demonstration "gav" 400.000 kr.

Særligt årstilskud til Sønderkærskolen

Artiklens øverste billede
- Vores skoler går itu, vi ska' ha' no'en penge nu!, lød demonstranternes kampråb foran rådhuset tirsdag eftermiddag.

Årligt 400.000 kr. ekstra til Sønderkærskolen. Så meget "gav" lærernes protest fra et byrådsflertal i kontanter, ifald man tror på, at demonstrationen sidste tirsdag foran rådhuset påvirkede Socialdemokraterne i byrådet. Det er også muligt, demonstrationen ikke havde effekt, og at Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre og De Konservative snarere besluttede sig på basis af et nyt notat fra Skole- og Kulturdirektør Erik Pedersen om skolernes økonomi for 2006 og 2007. Milton Graff Pedersen (A), formand for Skoleudvalget og viceborgmester forklarede i byrådet: - Sønderkærskolen påvirkes på grund af bl.a. et lavt elevtal. I dag (sidste tirsdag, red.) foreslår vi i Gruppe A, at Sønderkærskolen i skoleåret 2006-2007 tildeles 400.000 kr. ekstra finansieret af salg af Kulissebyen i Avedørelejren (brugsretten, red.). I skoleårene fremover tages de 400.000 kr. af fælleskontoen, sagde Milton, og videre: - Forvaltningerne har arbejdet med de regnskabstal, vi kendte i 2004 og 2005 for skoleområdet. Der var et lille overskud. Sammenholdt med 2006, så passer pengene. Men på forunderlig vis, er de ulige fordelt. Bl.a. blev Dansborgskolen i 2004 ramt af en regnefejl, som åbenbart er kørt videre. Derfor tildelte Økonomiudvalget allerede mandag Dansborgskolen 900.000 kr. fra fælleskontoen indenfor Skoleudvalgets ramme, fortalte han. Penge følger elevtallet - Lønsumsstyring og kontraktstyring slår igennem lige præcis i 2006. Der er ikke den fælles "buffer", som der har været i forvaltningen, og skolerne skal selv klare udgifterne og udfordringerne. Set samlet, så burde der være de samme antal kroner i systemet, sagde Milton. - Der er en sum penge pr. elev. Når elevtallet går op eller ned, så enten stiger eller falder bevillingen tilsvarende. Og beløbet falder, da elevtallet p.t. går ned. - Lærerne skal undervise en halv time mere. Der er meget forskel fra skole til skole. Vi har prøvet at rette op i det i Økonomiudvalget, så lærerne får deres anciennitetsmidler 100 % retur, tilføjede viceborgmesteren, og gjorde samtidig opmærksom på, at driftsrammen ikke kan overskrides, da regeringen så bare vil trække i bloktilskuddet. Den samlede bevilling til skolernes drift vil således være uændret, men den skal ifølge Socialdemokraterne "fordeles mere retfærdigt mellem skolerne". Der skal tages hensyn til lærernes anciennitet. Mindretallet ville mere Liste T og SF - støttet af Hvidovrelisten - kom ikke igennem med et modforslag om, at samtlige skoler, der har et forventet underskud i forhold til lærerlønninger i budgettet for 2006, kompenseres fuldt ud, finansieret af kassebeholdningen. terf

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.