Næsten ny indvendigt
Seat Ibiza
Det er ikke verdens største facelift, man finder på den næste Seat Ibiza, men selv om de udvendige nyheder er ganske sparsomme, tøver Seat ikke med at kalde den næste Ibiza for ny, og der er da lidt om snakken. Både ind- og udvendigt er der gennemført små stilmæssige ændringer, så Ibiza kommer tættere på Altea og Toledo i design. Bag det spanske ydre er Ibiza dog stadig en variant af VW Polo, selv om Seat udvider både modelprogram og finpudser alle modeller, så flest muligt kan få opfyldt deres ønsker og behov. Den nye Ibiza kommer til Danmark i slutningen af april måned, og der bliver flere modeller at vælge mellem. Motorprogrammet starter med 1,2 liters 3-cylindret, mens udgaven med 1,4 liters motor ser ud til at blive den mest populære i Danmark, især fordi 1,4-udgaven fås både med 75 og 100 hk. Motorerne i FR og Cupra er 1,8 liters 20V-motorer fra Audi med enten 150 eller 180 hk. Det særlige ved den nye Ibiza er den individuelle tilpasning af bilens undervogn. Billigste Ibiza får tilnavnet Reference. Den får en pæn mængde standardudstyr, herunder ESP, næste trin hedder Stylance. Her får man fartpilot, alufælge og lidt mere elektrisk hjælp til diverse indstillinger. Disse to biler deler opsætning af undervogn. Fra Sport-modellerne begynder Seat at stramme på undervognen. Den stiger en grad i den nye FR, som nærmer sig en rigtig racer, mens topmodellen Cupra er strammet så kraftigt op, at den ikke er specielt behagelig på en normal, hullet dansk vintervej, men til gengæld ligner den en slet skjult racer. (LNB)