Når cyklen fryser

Vinteren er hård ved cyklisterne. Man skal ikke bare slås med regn og kulde, men har man indvendige gear risikerer man, at gearene fryser fast i de kolde vintermåneder. Det skal forhandleren oplyse, når cyklen købes. Men det er ikke alle, der gør det. En forbruger købte i 2002 en cykel og brugte den regelmæssigt i al slags vejr. Efter et år konstaterede hun rust på flere dele af cyklen og klagede til butikken, hvor hun havde købt den. Her reparerede man cyklen, men kvinden var ikke tilfreds og klagede til producenten, der dog ikke reagerede. Efter 1 1/2 år opdagede hun, at gearene på cyklen frøs fast i vinterkulden. Hun klagede til forhandleren, som tilbød at rense og udskifte gearene. Kvinden mente dog, at også det var en fejl fra producentens side og klagede til Forbrugerklagenævnet over de fastfrosne gear og de mange tilfælde af rust. Forbrugerklagenævnet bad en ekspert om at se på cyklen. Han konstaterede, at indvendige gear, der fryser fast, er en kendt fejl blandt cykelhandlere. Når der dannes kondensvand i kablet risikerer gearene at fryse fast ved lave temperaturer. Eksperten gjorde opmærksom på, at fejlen kunne afhjælpes med et tætningssystem til 100 kr. Nævnet mente, at forhandleren burde have givet kvinden den oplysning, men mente dog ikke, at fejlen var så stor, at kvinden skulle have pengene tilbage, da cyklen ellers ikke fejlede noget. Kvinden måtte derfor se langt efter penge til en ny cykel og nøjes med et afslag i prisen på 100 kr. til indkøb af et tætningssystem. Klagenævnet konstaterede også, at det er et normalt problem med de mange tilfælde af rust. Rust og ir på cyklen kan ikke undgås ved intensiv brug af cyklen uden løbende behandling af cyklen. Dog fandt nævnet fejl ved et par skærme, som gav et afslag på 500 kr. Tre gode råd - Har du et Sram gearskifte anbefales det, at du blæser kondensvandet ud af kablet og smører det med en oliespray. Oliespray kan fås for ca. 35-40 kr. i de fleste cykelhandlere. - Har du et Shimano gearskifte kan man få monteret et tætningssystem, der sørger for at holde kondensvandet ude af gearkablet og sikrer det mod fastfrysning. Gearskiftet koster ca. 100 kr. hos cykelhandlere. - Saltet på vejene gør det næsten umuligt at holde cykler i Danmark fri for rust. Rusten kan dog undgås, hvis du jævnligt smører cyklen med et tyndt lag olie.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.