Stadig for få bagsædepassagererbruger selen

Ny rapport om brugen af sikkerhedssele

Rådet for Større Færdselssikkerhed gennemfører hvert år, i samarbejde med de lokale færdselssikkerhedsudvalg og politiet, en landsdækkende selekampagne, der skal få flere i selen. Siden 2000 har vi hvert år også målt danskernes reelle selebrug. Tal fra Seletælling 2006, som netop er blevet offentliggjort ved Rådets Årsmøde viser, at vi på førersædet i personbiler nu er over den målsætning, som blev formuleret frem til 2007. På bagsædet og i varebiler anvender fortsat alt for få sele. Kort fortalt viser tællingen i 2006 følgende: 91 % anvender sikkerhedssele på førersædet i personbil, 71 % på bagsædet, 78 % anvender sele i varebil og (som noget nyt i tællingen) 56 % af taxachaufførerne anvender sele. I 2005 var tallene hhv: 87 % på førersædet, 63 % på bagsædet, 69 % i varebil. Det er første gang i 2006 vi tæller taxachaufførernes selebrug. Målsætningen for 2007 er at 90 % anvender sele på førersædet, 80 % på bagsædet og 85 % i varebil. Målsætningen på førersædet er således allerede nået. Men som det ses, er der til gengæld fortsat et godt stykke vej i varebil og på bagsædet i personbil. Den gode historie er, at med det lange seje træk er det lykkedes at få over halvdelen af ikke-selebrugerne i 2000 til at blive selebrugere i 2006. I sær set i lyset af, at brug af sikkerhedssele fortsat er det mest effektive middel til at nedsætte antallet af dræbte og skadede i trafikken. Og i et internationalt lys, er Danmark siden tællingen i 2005 kommet op på niveau med de øvrige nordiske lande. Fortsat stort potentiale En fremregning af potentialet i, at får flere i selen viser følgende: Hvis ambitionsniveauet frem mod 2007 hæves fra de nuværende 90 % på førersædet (som allerede nu ligger på 91 %) til 95 % og målsætningerne på bagsædet og i varebil ligeledes opfyldes, vil vi frem til 2007 kunne spare 27 menneskeliv og 119 alvorligt kvæstede. Potentialet i at få flere i selen er således fortsat meget stort, og et af de indsatsområder, hvor der er meget direkte sammenhæng mellem indsats og effekt. Tællingen er udført i maj/juni 2006; samme tidspunkter og steder som de fire foregående tællinger. Tællingen er udført med assistance fra lokale færdselssikkerhedsudvalg. Rapporten er udført af Inge Behrensdorff, Rådet for Større Færdselssikkerhed. Tælling og rapport er støttet af VW (Volkswagen).

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.