Velkørende og praktisk
Jørli Petersen prøvekører Opel Zafira 1,6 Limited til 299.976 kr.
Zafira eller Flexivan? Uanset hvad man kalder en af de mest populære Opel-biler i de seneste år, er bilen blevet et rigtigt hit, og årsagen til populariteten er åbenlys. Opels mellemstore MPV, som alligevel er så stor, at den med nød og næppe kan køre med syv personer af blandet størrelse, er både velkørende, praktisk indrettet og så fleksibel,som navnet på Zafira som varebil antyder. Det smarte eller geniale ved Zafira er Opels helt egen løsning med sæderne. Det store, brede midtersæde er af bænketypen. Det er der forskellige meninger om. Nogle mener, at sædet ikke giver tilstrækkelig komfort, hvis man kun er fire i bilen. Andre mener, at det er genialt til børn og unge, og de to bagsæder kan klappes op eller ned efter behag på ganske få sekunder. Ulempen ved de to faste bagsæder er, at man altid har sæderne med i bilen, og på den måde har en lidt højere bund i det, der normalt er bagagerum, mens fordelen er, at man altid har sæderne lige ved hånden, og hvis man vil have dem væk, står man ikke ved supermarkedet med to sæder, som ikke kan placeres nogen steder. Og det er især løsningen med de to sidste sæder, der har gjort Zafira til den smågeniale bil, som den er. Frem med midten Det store bænkesæde i midten kan til gengæld ikke foldes væk. Hvis man skal bruge det størst mulige bagagerum, foldes midtersædet sammen og køres frem, og Opels opgivelser med kun 30 sekunders arbejde fra 7-personers,til det hele er klappet sammen, holder med lidt øvelse. Vi nåede ned på 32 sekunder efter et par forsøg, så en ægte Zafira-ejer med normal rutine vil let kunne nå de lovede 30 sekunder. I nyeste udgave har Opel ganske klogt holdt fast i det kendte sædearrangement. Ingen grund til at ændre noget, der fungerer, mens resten af bilen har fået en ganske stor overhaling. Bilens køreegenskaber er blevet forfinet til det bedre, selv om det aldrig har været dårligt, og så er den nye Zafira større end sin forgænger. Den længere akselafstand, som nu er oppe på 270 cm, giver mærkbart mere plads i bilen. Nu er der, som vi tidligere skrev, rimelig plads til normale mennesker på bagsædet, mens man trives flot på de øvrige fem siddepladser. Skal syv voksne personer tværs gennem landet i den nye Zafira, kan vi anbefale lidt hyppig pladsbytning i bilen, måske med lidt ekstra bonus i dåseform for dem der sidder i bagsædet, men det kan lade sig gøre, og med en Zafira kan man spare lidt broafgift på langturen, for man kan nøjes med en bil, hvor syv personer normalt kræver to biler til den store familiefest. Bedre køreegenskaber Den større akselafstand har også positiv indflydelse på bilens køreegenskaber. Vi vil ikke løfte vores betegnelse helt op i skyhøjde, men af en MPV at være er Zafira i absolut topklasse. Der er næsten lidt dynamiske køreegenskaber i den nye Zafira, styringen er blevet bedre og mere præcis, afstemningen af undervogn er forfinet og forbedret, og vi giver et plus til Zafira for både at køre pålideligt, forudsigeligt og sikkert, uanset om man er alene eller er syv personer i bilen. Indvendigt i Zafira har man også fået det lidt bedre. Inspiration til indretningen er hentet hos Vectra og Astra, ganske nydeligt og funktionelt, når man havde vænnet sig til Opels lidt besynderlige stilkkontakter. Gearskiftet sidder velplaceret i bunden af instrumentbordet, og så kommer vi til motoren i testbilen, som er den mindst mulige i den nye Zafira, en 1,6 liters med 105 heste. Før man kaster sig ud i en Zafira 1,6, bør man analysere sit kørselsbehov grundigt. Hvis bilen fortrinsvis bruges til nærtransport, og man for det meste er alene eller to i bilen, går det an, men overbevisende er det ikke. En 1,6 motor til en så stor bil med et så stort frontareal er hård kost, og det giver helt naturlige begrænsninger. Det går ikke alt for hurtigt, og man lægger sig bare ind i trafikken for at følge den givne rytme, så uanset hvor positive vi er over for den nye Zafira, er 1,6 i underkanten. Hvis man har et varieret behov, ofte kører med børn og lidt oppakning i bilen og bruger bilen til ferie eller langtur, vil vi anbefale næste trin i programmet, en Zafira 1,8. Så stor er prisforskellen til 1,8 ikke, og man får en helt anden bil.(LNB)