Årets Bil i Danmark
Jørli Petersen prøvekører Seat Leon 1,6 5-dørs til 210.994 kr.
Seat Leon har tidligere været til test i disse spalter, men det er denne udgave af smukke Leon, der er den helt rigtige Årets Bil i Danmark, hvis man skulle pille en enkelt model ud af den efterhånden lange række af muligheder. Seat Leon var bilen, der kom ind fra højre og kørte med titlen Årets Bil i Danmark 2006. Til stor overraskelse for mange, også for denne artikels forfatter, som på tidspunktet for kåringen ikke havde set skyggen af de to folkemodeller, men udelukkende topmodeller med masser af udstyr, bunkevis af kræfter, sportsvogn og alt muligt andet, som godt kan forvirre billedet af en værdig Årets Bil i Danmark. Det eneste, jeg vidste om 1,6-modellen, var, at den var udstyret med den gamle 1,6-motor, som har set toppen af sin popularitet og både den første og anden ungdom. Det var også kendt, at bilens indre var anderledes end på topmodellerne. Derfor var Leon ikke et tema for mig i oktober 2005. Til gengæld indrømmer jeg gerne, at andre var klogere end jeg. I dag kan jeg godt tilslutte mig den danske titel til Leon, men det var først, da jeg havde haft 1,6-modellen i hænderne, at jeg blev overbevist. Alle de kvaliteter, som er så både tydelige og berusende i topmodellerne, skinner også igennem i den almindelige 1,6-model. Det er ikke til at skjule, at Seat Leon har to helt åbenlyse fordele: Meget sportslige køreegenskaber og et særdeles vellykket design. Det kunne man selvfølgelig have gættet sig til, vil jeg sikkert få stukket i skoene, for Leon er en spansk version af VW Golf. Selv om Seat har deres egen måde at bygge biler på, er der trods alt grænser for, hvor stor forskel der kan være. Og der er meget Golf i den spanske Leon, som måske er Seats største designmæssige bedrift til dato. Der er ingen grund til at lægge låg på begejstringen. Seat Leon er en sjælden vellykket og smuk bil, og så har man samtidigt benyttet sig af alle kvaliteterne, som man har fået foræret med Golf V. Man har brugt en masse tid på at finjustere køremåde og opsætning af undervogn. Spanske Seat har ønsket en bil med udprægede sportslige køreegenskaber, og typisk for Seat oplever man en bil med en ganske hård eller stramt opsat undervogn, og i den mest folkelige model af dem alle. Sammenlignet med VW Golf V er Leon mere kontant i alle reaktioner. Styreegenskaberne er meget skarpe og præcise for en familiebil. Der er meget langt mellem biler med denne type egenskaber, og det klæder faktisk Leon 1,6 at være den mindste, for der er lidt mere komfort i hverdagen i folkemodellen. Det er ikke mange bump og huller, der slår igennem til kabinen. 1,6 igen, igen 1,6-motoren i den mindste Leon er ikke min favoritmotor. Den er af ældre dato, har visse mangler i nogle af de mange biler, der benytter eller har benyttet motoren, så derfor er det en behagelig overraskelse, at motoren lever op til de krav, man kan stille til den mindste Leon. Den er ikke den sprudlende Leon som topmodellerne, men den er bedre, end man skulle tro, så den gamle Audi-motor lever videre og har i Leon en pæn og harmonisk tilværelse. Der er, hvad der skal være i maskineriet, og 1,6-udgaven lever på en lavere gearing, som gør bilen anvendelig som almindelig familiebil. Kabinen i 1,6 er som forudsagt anderledes end i topmodellerne, men det trækker ikke ned i den samlede karakter. Den er blot lidt mere enkel og spartansk. Pladsforholdene er selvfølgelig de samme. Der er god plads på bagsædet, bagagerummet er pænt og rummeligt, og nøjagtigt som på Alfa 156 er dørgrebet til bagdøren skjult. Bilen ligner en 3-dørs, men er i virkeligheden 5-dørs. Prisen på den mest folkelige af Seat Leon er også i orden. 210.000 kr. er prisen for en typisk familiebil, og når man samtidig får to meget store plusser med i købet, er den en værdig vinder af årets danske titel. De to plusser er selvfølgelig de fremragende køreegenskaber, som er i særklasse for biler i denne størrelse, og så bilens design. (LNB)