Håndværkerne bedre end deres rygte
Forbrugerne har mistillid til bygge- og anlægssektoren. Det indtryk får man, hvis man læser aviser og ser TV. At det ikke står helt så galt til i virkeligheden, kan man læse i Forbrugerstyrelsens redegørelse for 2005, hvor blandt andet markedet for tømrer- og snedkerydelser tager et kæmpe spring op ad listen. En påstand kan gentages så tit, at den til sidst står til troende. Når det gælder dårlige håndværkere, kan de fleste bidrage med anekdoter om håndværkere, som langt fra lever op til forventningerne. Det har tidligere afspejlet sig i Forbrugerstyrelsens undersøgelse, hvor styrelsen har spurgt bredt. Denne gang har Forbrugerstyrelsen udelukkende spurgt folk, som selv har haft besøg af en håndværker, og derfor har fortalt om deres egne oplevelser, og ikke om oplevelser andre har haft. Det såkaldte ForbrugerForholdsIndeks (FFI) viser således en pæn fremgang for alle analyserede byggeerhverv. Forbrugerredegørelsen sammenligner i alt 51 forskellige markeder, ved at lade forbrugerne vurdere gennemsigtighed, forbrugertillid og klageforhold. Fra 2004 til 2005 er f.eks. tømrer- og snedkerarbejde rykket 25 pladser frem og er i dag det 13. bedste marked. Murerarbejdet er gået fra en 36. plads til en plads som nummer 26. Accepterer ikke det dårlige image - Byggeerhvervet har altså forbedret sig meget efter en periode med massiv kritik. Det er kun godt, siger Keld Jensen, formand for Dansk Byggeri i Københavns Amt. Vi ønsker virkelig at forbedre vores image, så vi igen vinder kundernes tillid. Det kan kun ske ved, at vi hele tiden har fokus på at forbedre relationerne til den private forbruger, og det gør vi bedst ved at oplyse forbrugeren om, i hvor høj grad vi mener, vi kan opfylde hans forventninger. Kommunikation og service er vejen frem. Forbrugerstyrelsen ser positivt på erhverv, som stiller en klage- og garantiordning til rådighed for sine forbrugere. Her adskiller medlemmer af Dansk Byggeri sig positivt i forhold til andre brancher. Skulle uheldet være ude, så har forbrugerne sikkerhed for at få en seriøs behandling af sagen ved at henvende sig til Byggeriets Ankenævn.