Håndværkerne bedre end deres rygte

Forbrugerne har mistillid til bygge- og anlægssektoren. Det indtryk får man, hvis man læser aviser og ser TV. At det ikke står helt så galt til i virkeligheden, kan man læse i Forbrugerstyrelsens redegørelse for 2005, hvor blandt andet markedet for tømrer- og snedkerydelser tager et kæmpe spring op ad listen. En påstand kan gentages så tit, at den til sidst står til troende. Når det gælder dårlige håndværkere, kan de fleste bidrage med anekdoter om håndværkere, som langt fra lever op til forventningerne. Det har tidligere afspejlet sig i Forbrugerstyrelsens undersøgelse, hvor styrelsen har spurgt bredt. Denne gang har Forbrugerstyrelsen udelukkende spurgt folk, som selv har haft besøg af en håndværker, og derfor har fortalt om deres egne oplevelser, og ikke om oplevelser andre har haft. Det såkaldte ForbrugerForholdsIndeks (FFI) viser således en pæn fremgang for alle analyserede byggeerhverv. Forbrugerredegørelsen sammenligner i alt 51 forskellige markeder, ved at lade forbrugerne vurdere gennemsigtighed, forbrugertillid og klageforhold. Fra 2004 til 2005 er f.eks. tømrer- og snedkerarbejde rykket 25 pladser frem og er i dag det 13. bedste marked. Murerarbejdet er gået fra en 36. plads til en plads som nummer 26. Accepterer ikke det dårlige image - Byggeerhvervet har altså forbedret sig meget efter en periode med massiv kritik. Det er kun godt, siger Keld Jensen, formand for Dansk Byggeri i Københavns Amt. Vi ønsker virkelig at forbedre vores image, så vi igen vinder kundernes tillid. Det kan kun ske ved, at vi hele tiden har fokus på at forbedre relationerne til den private forbruger, og det gør vi bedst ved at oplyse forbrugeren om, i hvor høj grad vi mener, vi kan opfylde hans forventninger. Kommunikation og service er vejen frem. Forbrugerstyrelsen ser positivt på erhverv, som stiller en klage- og garantiordning til rådighed for sine forbrugere. Her adskiller medlemmer af Dansk Byggeri sig positivt i forhold til andre brancher. Skulle uheldet være ude, så har forbrugerne sikkerhed for at få en seriøs behandling af sagen ved at henvende sig til Byggeriets Ankenævn.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.