Fuglekvarteret frygter Ullerødbyens trafik
Massiv opbakning fra Fuglekvarterets beboere til protest mod trafikplan for Ullerødbyen. Beboerne frygter for sikkerhed og miljø, hvis trafikken skal føres via Møllevej
Beboerne i Fuglekvarteret i Hillerød står last og brast om en fælles protest mod den trafikløsning, der er lagt op til i lokalplanforslaget for det nye boligområde Ullerødbyen Syd. 128 ud af 131 adspurgte grundejere har skrevet under på en indsigelse, som advarer om, at Møllevej slet ikke vil kunne klare den fordobling af trafikken, som lokalplanforslaget for Ullerødbyen Syd lægger op til. Møllevej bliver i dag primært benyttet af beboerne i Fuglekvarteret. Det er via cykelstien langs Møllevej, at børn fra Fuglekvarteret cykler til skole, og det er via Møllevej, at områdets beboere kører til og fra Tulstrupvej. Men står det til lokalplanforslaget for Ullerødbyen Syd, så skal to-tredjedele af trafikken for det nye boligområde afvikles via Møllevej, og det vil fordoble trafikken på Møllevej, vurderer trafikanalysefirmaet Via Trafik i en analyse til Hillerød Kommune. Ifølge forslaget skal beboerne i 125 nye boliger benytte Møllevej som til- og frakørsel, og det vil give cirka 200 ekstra bilture om dagen – i hver retning. "Det mener vi slet ikke at Møllevej kan bære. Møllevej fungerer i dag som en stille, lukket villavej. Den er ikke dimensioneret til en fordobling af trafikken," siger Allan Hagemann, som bor på Møllevej. Han bakkes op af Per Hansen, der er formand for Fuglekvarteret Grundejerforening: "I forvejen er det ikke let at komme ud på Tulstrupvej fra Møllevej. Der er meget trafik på Tulstrupvej og der køres stærkt. Hvis der kommer dobbelt så mange biler fra Møllevejen vil problemerne blive endnu større," siger Per Hansen, som også frygter for situationen, når bilister fra det nye område skal passere cykelstien med skoleelever for at komme ud på Møllevej.
Mere støj og forurening
Lokalplanforslaget lægger op til en løsning med en rundkørsel eller lysregulering i krydset Møllevej-Tulstrupvej. "Det vil uundgåeligt forværre støj- og forureningsgener for beboerne, da bremsende henholdsvis accellerende køretøjer som bekendt både støjer og forurener mere end biler i jævn fart," skriver beboerne i den indsigelse, som sammen med 128 underskrifter blev afleveret onsdag til kommunen. Indsigelsen fra beboerne indeholder to alternative forslag til trafikløsninger. "Om det bliver disse forslag eller noget helt tredje, er ikke afgørende.0 Det vigtigste er, at vi kommer i dialog med kommunen om en alternativ løsning," siger Allan Hagemann og Per Hansen.