Kultursatsning giver bonus
Frank Panduro, der hentede Madonna og Rolling Stones til Horsens, gav gode råd til medlemmer af Hillerød Elite Idræt
Det giver bonus for en by, når den bliver kendt for at satse på ekstraordinære kulturbegivenheder. Det fastslog direktør Frank Panduro fra Horsens Ny Teater, da han onsdag aften gæstede FrederiksborgCentret og Hillerød Elite Idræts erhvervsklub for at fortælle om Horsens pludselig image-forvandling fra fængselsby til byen, der tiltrækker verdensnavne indenfor pop og rock. For seks år siden var Horsens præget af dårligt image og en årlig fraflytning fra byen på 80-100 mennesker. I dag vokser byen med 800-1000 indbyggere hvert år, og en ny meningsmåling viser, at byen regnes for den fjerde mest dynamiske by uden for København, når folk udenfor Horsens bliver spurgt. Kun Århus, Ålborg og Odense anses for at være mere dynamisk. "Det gør en by attraktiv, når man satser på kulturen. Virksomhederne får lettere ved at tiltrække medarbejdere, fordi de får lyst til at flytte til byen," sagde Frank Panduro, som via sponsorklubben "Horsens Ny Teater & Friends" har gjort det muligt at realisere de mange store koncerter med sponsorstøtte og million-garantier fra lokale virksomheder. "Man skal finde nogen, som har lyst til at investere i byen alene på grund af deres kærlighed til byen. Ikke fordi de skal have noget igen. Vores sponsorklub er anderledes, fordi den alene handler om at markedsføre byen for at ændre vores image. Jeg sagde på forhånd til sponsorerne, at de ikke selv ville få noget ud af det, men de gik med, og i dag står virksomheder i kø for at blive medlem af Horsens Ny Teater & Friends," fortalte Frank Panduro.
Bob Dylan
Det store gennembrud for den ihærdige teaterdirektør kom, da det i 2000 lykkedes at få Bob Dylan til byen for at spille en intim koncert med 250 tilskuere. Siden har Paul McCartney, David Bowie, Elton John, Tom Jones og Robbie Williams været en tur omkring Horsens, og senest har det givet genlyd langt ud over landets grænser, at Madonna og Rolling Stones lagde vejen forbi Horsens og spillede for 85.000 mennesker. Succesen har gjort Frank Panduro til en efterspurgt foredragsholder i mange byer, som gerne vil kopiere Horsens-modellen. "Men lad være med at lave akkurat det samme som Horsens. Hvis alle forsøger det, så er der ingen ide i det. Prøv i stedet at finde jeres egen niche," lød opfordringen fra Frank Panduro.