Masser af sort rengøring
Udliceret rengøring medfører angiveligt mere sort arbejde
Hoteller, der udliciterer deres rengøring, har tilsyneladende større problemer med Skat og politiet end hoteller, der selv står for rengøringen. Det viser en kontrol af ni hoteller over hele landet.
Da Skat og politi forleden var ude for at kontrollere sort rengøring havde seks af de ni hoteller udliciteret rengøringen - og blandt de 33 ansatte arbejdede seks af dem sort. På de hoteller, hvor rengøringsmedarbejderne var ansat af hotellet selv, var der ikke problemer med hverken indberetning af løn eller arbejds- og opholdstilladelser, oplyser Skat.
"Aktionen viser, at der fortsat er behov for at sikre sig mod sort rengøring, når virksomheder udliciterer deres rengøring," siger Hanne Nielsen, Skats projektleder for projekt Sort rengøring.
Kontrollen viste, at nogle havde arbejdet sort i op til et år, to havde første arbejdsdag, og én rengøringsmedarbejder kunne ikke huske sit personnummer og endte hos politiet. En anden havde ikke arbejdstilladelse og blev derfor sendt hjem. Arbejdsgiveren kan forvente bøder for manglende arbejdstilladelser.
Politiet konstaterede også, at meget få af de i alt 59 antrufne personer på de ni hoteller havde deres papirer med. Politiet indskærpede derfor, at rengøringsmedarbejderne altid skal kunne fremvise billede-id samt arbejds- og opholdstilladelser. Arbejdsgiverne blev orienteret om, at det kan koste 10.000 kr. i bøde pr. medarbejder pr. påbegyndt måned, hvis de ansatte ikke har opholds- og arbejdstilladelse i orden.
Skat vil i den kommende tid tage kontakt til en lang række hoteller for at rettet op på forholdene.