Advarsel om opkald fra falsk bankansat: Borgere er blevet svindlet for tusindvis af kroner
Der har været flere tilfælde af bedrageri i Helsinge, Hillerød og Stenløse, oplyser Nordsjællands Politi.

Flere borgere i Nordsjælland er den seneste tid blevet udsat for bedrageri, hvor personer lokker personlige oplysninger ud af borgerne.
Det er blot det seneste døgn gået ud over følgende række personer:
En 77-årig kvinde fra Helsinge anmeldte onsdag klokken 18.30, at hunet par timer tidligere havde modtaget en opringning fra en mand, som udgav sig for at være ansat i en bank. Han oplyste, at hendes konto var blevet hacket, og at han derfor havde brug for hendes personlige oplysninger.
Disse havde kvinden oplyst, og manden havde derefter bedt hende om at lægge hendes kreditkort og koder i en kuvert, som en bankansat ville afhente på hendes adresse. En mand dukkede efterfølgende op og tog kuverten med. Inden kvinden nåede at fatte mistanke, var der blevet hævet et pengebeløb fra hendes konto.
Manden beskrives som: dansk af udseende, ca. 30 år, ca. 180 cm, almindelig af bygning, lys i huden og med kort sort hår. Iført sporty tøj. Talte dansk.
Også en 78-årig kvinde, som er fra Hillerød, anmeldte, at hun klokken 17.30 var blevet kontaktet telefonisk af en mand, som udgav sig for at være bankansat. Han forklarede, at han havde brug for oplysninger om kvindens NemID og koder, idet hendes konto var blevet hacket. Kvinden oplyste disse, hvorefter opkaldet blev afsluttet. Inden kvinden nåede at fatte mistanke til manden, var det lykkedes at hæve flere pengebeløb fra hendes konto.
Også en 83-årig kvinde fra Helsinge og en 79-årig kvinde fra Stenløse havde fået et tilsvarende opkald, men her lykkedes det ikke gerningspersonen at få udleveret hverken personlige oplysninger eller kreditkort.
Nordsjællands Politi opfordrer til, at man ikke udleverer personlige informationer til ukendte personer. Er man i tvivl om, hvorvidt en person reelt er ansat i den oplyste virksomhed, kan man bede om personens navn og derefter ringe til det specifikke ansættelsessted for at få dette be- eller afkræftet. Her er det vigtigt, at man som borger selv finder hovedtelefonnummeret til den pågældende virksomhed og ikke ringer tilbage til det nummer, som personen ringer fra eller oplyser, lyder anbefalingen.
jn