Flere ældre snydt af »mand fra banken«
Politiet opfordrer til, at man tager en snak med de ældre familiemedlemmer, om hvordan man håndterer lignende opkald.
Østjyllands Politi modtog torsdag formiddag tre næsten enslydende anmeldelser fra ældre kvinder, der de seneste dage var blevet udsat for samme svindelnummer.
Den første anmeldelse lød på, at en 74-årig kvinde i Aarhus N var blevet ringet op tirsdag eftermiddag. Opkaldet kom fra en mand, der oplyste, at han var fra banken.
Manden fortalte den ældre kvinde, at han kunne se, at nogen havde hævet et større beløb fra hendes bankkonto. Det gjorde kvinden meget forskrækket.
Han forsikrede kvinden, at ”banken” nok skulle hjælpe, og at han straks ville sende en mand hjem til hende for at hente hendes dankort, så det kunne blive spærret.
Blot 10 minutter senere stod en mand ved hendes dør og tog imod hendes dankort. Og da hun havde givet sin kode til manden i telefonen, lykkedes det at hæve et større kontantbeløb på kvindens konto.
Opgav NemID
En lignende historie fandt sted onsdag eftermiddag. Igen var det i Aarhus N, og igen startede det med et telefonopkald.
Den 75-årige, der denne gang havde modtaget opkaldet fra en mand, var lidt mere tilbageholden med at udlevere sit kort og personlige oplysninger.
Manden var dog så overbevisende, at kvinden til sidst udleverede kort, kode og NemID, inden manden sagde til hende, at hun ikke skulle ringe til banken, da der ville gå noget tid, før det hele var opdateret.
Hun fik spærret sit kort, da hun ringede til banken senere, som kunne fortælle, at der var blevet hævet flere gange på hendes konto.
Blot en time efter at den 75-årige kvinde havde haft besøg af en ”mand fra banken”, gik det ud over et ægtepar på 84 og 81 år. Ligeledes fra Aarhus N.
De udleverede ligesom de to første sager deres kort og koder.
jg